”Tavoitteena on rakentaa
täydellinen eritasoliittymä,
ilman vaarallisia kääntymisiä vasemmalle.”

KANTATIE 68    |     NELJÄS RAMPPI bicycle icon

TARVE: : Iso hanke, jossa alueelle rakennetaan useita uusia teitä ja niihin alikulkuja. Neljäs ja viimeinen ramppi Kasitien ja kantatien 68 välille rakennetaan valmiiksi, jotta liikenteestä tulee sujuvampaa ja turvallisempaa. Edsevön puolelle rakennetaan liikenneympyrä. Etenkin raskaan liikenteen ajoneuvojen osalta tilanne helpottuu ja tulee turvallisemmaksi, kun niiden ei tarvitse kääntyä vasemmalle.

KUSTANNUKSET: 8,2 miljoonaa.

”Vasemmalle
kääntymiset kasvattavat jonoja.”

Staffan Molander,
Molanders Transport AB

×

rubrik

Stödtext

×

KANTATIE 68    |     NELJÄS RAMPPI EDSEVÖÖN

TIEFAKTAT. Liikennemäärä kantatiellä on 7600-8000 kulkuneuvoa/vuorokausi (keskimääräinen vuorokausiliikenne 2019) ja arkisin vieläkin vilkkaampi. Raskaan liikenteen määrä yltää 1000 kulkuneuvoon/vuorokausi, mistä yli puolet on raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Nopeusrajoitus on pääosin 80 km/h. Kantatiellä 68 loukkaantuu joka vuosi keskimäärin kolme henkilöä liikenneonnettomuuksissa. Kantatie 68 (noin 11 km) on tärkein yhteys Pietarsaaren satamasta ja kaupungista sisämaahan ja valtatielle 8.

TAVOITE. Hankkeen tavoitteina on parantaa kantatien vaikutusalueen, sataman ja satama-alueen teollisuuden saavutettavuutta ja tarjota mahdollisuuksia tienvarren maankäytön kehittämiseen.

TOIMENPITEET. Neljännen rampin rakentaminen Edsevön eritasoliittymään kantatieltä 68 valtatielle 8. Suunnitelmaan sisältyy eritasoliittymän rakentaminen katuyhteydelle Holmintie / Hotellitie sekä ramppiyhteydet kantatielle 68. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy kävely- ja pyöräteiden suunnittelu kohteeseen.

AIKATAULU. Tiesuunnitelma on valmis ja sen hyväksymiskäsittely on käynnissä. Rakentaminen olisi mahdollista käynnistää kesällä 2021. Hanke on toteutettava yhtenä kokonaisuutena.